Dit is je bedrijf waard

‘Wat is mijn bedrijf waard?’ is een logische vraag als je een exit overweegt. Met passie en toewijding bouwen verdient een passende financiële waardering. In dit artikel lees je meer over veelgebruikte waarderingsmethodes, maar vooral hoe je de waarde van jouw bedrijf kunt boosten.

Eerst wil je natuurlijk graag weten wat je bedrijf op dit moment waard is. Dit hangt af van je marktomstandigheden, business model, bedrijfsvoering, financiële resultaten en toekomstperspectief. De combinatie van deze factoren is voor elk bedrijf uniek en sluiten een simpele rekensom uit om snel achter de waarde van jouw bedrijf te komen.

Wat wél kan: een eerste indicatie krijgen van hoe je presteert ten opzichte van je branche. Dat geeft indirect inzicht in je financiële gezondheid.

Rekentool

Een populaire rekenformule om - vooral in het MKB - tot deze zogenoemde ondernemingswaarde te komen is de EBITDA multiple. De EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation and amortisation = bruto winst) wordt als basis genomen en vermenigvuldigd met de waardefactor (= multiple) die samenhangt met je sector. Deze berekening kun je zelf maken met behulp van onderstaande rekentool:

  1. Vul je EBITDA in (= bruto winst; je inkomsten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen).

  2. Kies de juiste sector multiple uit de tabel.

  3. Vermenigvuldig beide en krijg direct een indicatie van je ondernemingswaarde.

De gemiddelde EBITDA multiple voor het Nederlands MKB is op dit moment 4,9 (wordt een aantal keer per jaar opnieuw vastgesteld).

Bedrijfswaarde en EBITDA multiple

Wat betekent deze ondernemingswaarde?

De uitkomst die uit deze, of een andere variant van de EBITDA-formule volgt, geeft je een indicatie van je ondernemingswaarde. Hiermee kun je jouw bedrijf vergelijken met sectorgenoten. Zodra je je exacte waarde kent, weet je ook je werkelijke multiple: Ondernemingswaarde : EBITDA.

Zo zie je snel hoe je presteert binnen je branche en of je — in de ogen van kopers of investeerders — aantrekkelijk geprijsd bent. De EBITDA-multiple (Ondernemingswaarde : EBITDA) is dus een belangrijk indicator bij een waardebepaling.

Wat zegt dit over de waardering van jouw bedrijf?

Dit bevestigt het belang van een realistische waardebepaling. Daarom werk ik altijd samen met ervaren valuators. De juiste weging van alle factoren die samenhangen met je marktomstandigheden, business model, bedrijfsvoering, financiële resultaten en toekomstperspectief is complex. En een betrouwbare waardepaling dan ook specialistisch maatwerk.

Hoe kun je je waarde verhogen?

Op je markt heb je weinig invloed. Op je business model, bedrijfsvoering en financiële cijfers des te meer. Het is goed om te beseffen dat de financiën maar één deel van het verhaal zijn. Een koper of investeerder kijkt altijd naar het totale risico richting de toekomst: het risicoprofiel.

Elke professionele partij weet dat behaalde financiële resultaten uit het verleden, slechts deels garanties voor die toekomst geven. En dat je business model en bedrijfsvoering doorslaggevend zijn of die prestaties doorgezet of versneld kunnen worden. Dáár zit de echte waarde. Naar dat gunstige toekomstperspectief zijn kopers en investeerders op zoek.

Hier moet je op letten.

Richt je ter voorbereiding op een (gedeeltelijke) verkoop of investering op wat binnen je invloed ligt:

  • Versterk je business model

  • Optimaliseer je bedrijfsvoering

Dat zorgt voor een hogere bedrijfswaarde. De rekenmethodes hoef je niet tot in detail te kennen. Het is genoeg om te weten welke het vaakst worden gebruikt, zoals de EBITDA en DCF (discounted cash flow) methodieken.

Wil je de waarde van je bedrijf boosten? Oftewel je bedrijf verkoopklaar maken? Verdiep je dan vooral in de waardeverhogers voor je bedrijf. Later in dit artikel lees je hier meer over.

EBITDA en DCF methodes

De EBITDA methode

De EBITDA (inkomsten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) methode kijkt naar je historische cijfers en is populair bij waarderingen in het MKB. De werkelijke multiple die op jouw bedrijf van toepassing is, hangt af van factoren zoals je verdienmodel, omvang en type bedrijfsactiviteiten. Deze berekening geeft inzicht in hoe je presteert ten opzichte van je branche. Tegelijkertijd wekt met name het groeipotentieel de interesse van een koper of investeerder (of niet). Je ondernemingswaarde en uiteindelijke verkoopprijs worden dus bepaald door zowel het verleden als de toekomst van je bedrijf.

De DCF (discounted cash flow) methode

Daarom is de DCF (discounted cash flow) rekenformule een meer betrouwbare methodiek die steeds meer business valuator specialisten gebruiken. Deze methode kijkt naar je verwachte toekomstige kasstromen (cash flow) — niet alleen de historische cijfers. Factoren zoals je markt, business model, bedrijfsvoering en financiën worden meegenomen in de berekening. Die risico’s worden in deze methode vertaald naar ‘kortingen’ (discounts) op je waarde. Hoe hoger het risico, hoe lager het verwachte rendement en dus de bedrijfswaardering. Samengevat geeft DCF een realistischer beeld van je bedrijfswaarde, inclusief risico’s.

Hoe boost ik de waarde van mijn bedrijf?

Wat de rekenaanpak ook is die een business valuators gebruikt. Risico’s voor toekomstig rendement bepalen je bedrijfswaarde. En het mooie: je kunt die risico’s zelf verlagen. Door een sterk (laag) risicoprofiel te laten zien, biedt je potentiële kopers of investeerders het vertrouwen dat de groei van je bedrijf doorgezet of versneld kan worden. Dat boost je bedrijfswaarde!

Wat is doorslaggevend voor een hogere waarde?

Deze risicofactoren - de waardeverhogers - hangen dus één op één samen met hoe jij je bedrijf runt; je business model & bedrijfsvoering. Zowel op strategisch-, organisatorisch- en operationeel niveau. Dat is doorslaggevend voor die hogere waarde. Zorg dat je ze ontdekt en stap voor stap verzilvert op weg naar je exit ambitie. Dat leidt ook nog eens tot klinkende financiële cijfers. Precies wat kopers en investeerders zoeken!

Je bedrijf verkoopklaar maken

Waardeverhogers verzilveren = het verkoopklaar maken van je bedrijf. Je vergroot namelijk actief het vertrouwen van een koper of investeerder in de groei van je product- of dienstverlening. Alles wat dat toekomstig rendement bedreigt, vergroot het risico voor kopers. En risico verlaagt je waarde.

Daarom letten potentiële kopers of investeerders op de volgende belangrijke risico indicatoren, de mate van:

Afhankelijkheid van personen en partijen

  • Draait je bedrijf ook zonder jou door?

  • Is je afstand van de dagelijkse operatie georganiseerd?

  • Is je dag gevuld met brandjes blussen?

  • Wat gebeurt er als key personeel, een grote klant of partner wegvalt?

Een koper of investeerder wil natuurlijk niet dat alles stilvalt na overname.

Doelgerichtheid van je sturing op groei

  • Ken je de behoeften van je klanten écht?

  • Sluit je aanbod daar nu naadloos op aan? Mét een gezonde winstmarge?

  • Heb je scherp waar je markt zich naartoe beweegt?

  • Kunnen jullie veranderingen op tijd te vertalen naar (nieuwe) doelen? Naar prestaties & prio’s waar je op stuurt?

Koper en investeerders zoeken bedrijf die zich nu en in de toekomst onderscheiden van de concurrentie.

Een koper koopt de toekomst. Kan je bedrijf ook zonder jou doordraaien en op koers blijven?

Schaalbaarheid van je organisatie

Allereerst: Opschalen is niet hetzelfde als schaalbaar zijn. Opschalen betekent alleen ‘meer’; klanten, personeel, diensten/producten, materialen etc. Een schaalbaar bedrijf draait door zónder dat extra capaciteit nodig is. De inrichting van je bedrijfsprocessen speelt hierin een bepalende rol, dus:

  • Kan je bedrijf groeien zonder dat mensen of middelen vastlopen?

  • Zijn alle saaie, repeterende en foutgevoelige taken al geautomatiseerd?

  • Oftewel, doen jij en je collega’s alleen wat écht waarde toevoegt?

Kopers en investeerders zoeken bedrijven die eenvoudig meer klanten aankunnen - soms in combinatie met synergievoordelen.

Voorspelbaarheid van je processen

  • Leveren jullie altijd snel, professioneel en volgens afspraak? En zijn je klanten daardoor ambassadeurs van je bedrijf?

  • Of zijn extra werkafspraken en managen nodig omdat (mis)communicatie, coördinatie, administratie en informatie roet in het eten gooien?

Een koper of investeerder wil niet voor ongewenste verrassingen komen te staan die tijd, geld of energie kosten. Hoe soepeler en voorspelbaarder je processen, hoe minder risico en hoe aantrekkelijker je bedrijf.

Opschalen betekent alleen meer. Een schaalbaar bedrijf doet meer. Met minder capaciteit. Een cruciaal verschil voor een koper!

Grip op je operatie en data

  • Klopt je managementinformatie?

  • Is je data actueel, volledig en betrouwbaar?

  • Is je overlegstructuur effectief?

  • Heb je controle over je bedrijfsprocessen van commercie tot facturatie en van HR tot juridisch?

Een koper of investeerder wil niet onnodig (management) capaciteit in moeten zetten om groei voor elkaar te krijgen.

Betrokkenheid en innovativiteit van je team

  • Is kennis en kunde geborgd in je organisatie?

  • Leren mensen continu, via opleidingen én on-the-job? Delen jullie dit met elkaar?

  • Is er een cultuur van samenwerking en verbetering?

  • Werken mensen graag bij je bedrijf?

Een koper of investeerder wil een toekomstbestendig team dat zelfstandig doorgroeit.

Je waardeverhogers verzilveren

Kopers en investeerders letten op risico’s die hun rendement kunnen bedreigen. Voor jou zijn dat juist kansen. Door bovengenoemde risico indicatoren tijdig aan te pakken, boost je je bedrijfswaarde én het vertrouwen in jouw toekomstpotentieel.

Dit levert het op

  • Het geeft een boost aan je bedrijfswaarde

  • Meer regie in het verkooptraject

  • Sterkere onderhandelingspositie over je rol of aanblijftermijn

  • Grotere kans op een overnamepartij die past bij je collega’s en klanten

Zo kun jij sneller naar een nieuwe ondernemer uitdaging of juist naar (een tijdje) helemaal niets. Want hoe je ambitie er ook uitziet. Elke ondernemer verdient een positieve exit.

Benieuwd wat jouw bedrijf waard is en hoe je deze waarde kunt verhogen? Klik op onderstaande knop en plan een gesprek.

Of krijg direct inzicht in de waardeverhogers voor jouw bedrijf!